Mer kul, skoj och roligt i Lund!

Exempelbild

Idag har vi presenterat höjda ambitioner för att göra Lunds kommun till en ännu roligare och mer attraktiv plats att bo på, verka i och uppleva. Under året har redan mycket hänt med handbolslandskamper, vår Sverigeledande barn- och ungdomslitteraturfestival Litteralund och vi har gjort satsningar på att stärka destinationsutvecklingen med extra anslag till Visit Lund AB och till Citysamverkan. Nu går vi vidare med fler satsningar.

Under sensommaren och hösten väcker vi liv i en gammal tradition: nattväktarna. Nattväktarna är en tidigare mångårig tradition där nattväktarrop ljöd i den lundensiska sommarnatten. Det skedde genom olika kulturuttryck som sång, dans och annat artisteri. Nu återkommer det som en nedräkning till Kulturnatten.

Dessutom kommer vi att permanenta Made By Lund som gjordes förra året på prov. Made By Lund är vår kultureulla hemvändarkväll där vi hyllar artister och Lund. Nu blir den två delar. En del där vi lyfter gott och blandat från den lundensiska kulturskatten under Henrik Jonssons ledning. Den andra delen blir konsert med The Damn med gästartister med rötter i kommunen. Bland annat kommer Amanda Jensen och Magnus Tingsek