Socialdemokraterna kräver svar på vilka skolor som Moderaterna vill stänga för att finansiera skattesänkningar

Moderaterna vill skapa utrymme för sänkt skatt genom att stänga grundskolor. Socialdemokraterna kräver svar på vilka skolor de vill stänga

Moderaterna i Lunds kommun går till val på sänkt kommunalskatt. För att skapa ekonomiskt utrymme för detta har deras toppnamn Rasmus Törnblom uppgett att stängning av skolor och ett nästan fyrdubblat vinstuttag ur LKF är två alternativ. Mattias Olsson Länk till annan webbplats. (S), Socialdemokraternas ordförandekandidat i barn- och skolnämnden, kräver nu besked av Rasmus Törnblom vilka skolor som är aktuella för stängning. Därför har han idag lämnat in en formell fråga inför att kommunfullmäktige sammanträder den 25 augusti.

— Under innevarande mandatperiod har Moderaterna och övriga borgerliga partier bedrivit en politik som har inneburit att lärarna blivit 60 färre samtidigt som eleverna blivit 600 fler. Nu går de till val på att stänga skolor för att kunna sänka skatten. Det är inte mer än rimligt att de lämnar besked på vilka skolor de har i åtanke. Är det skolan i Revinge? Är det Tunaskolan? Den öppenheten tycker jag man kan förvänta sig av Moderaterna, säger Mattias Olsson Länk till annan webbplats. (S), ordförandekandidat i barn- och skolnämnden.