Socialdemokraterna i Lund presenterar sitt kriminalpolitiska handlingsprogram

Idag har Socialdemokraterna i Lund presenterat ett kriminalpolitiskt handlingsprogram för 2022 -2026. De betonar vikten av kommunens brottsförebyggande ansvar och vill se fler trygghetsskapande insatser

Socialdemokraterna i Lund har antagit ett kommunalt kriminalpolitiskt handlingsprogram för 2022-2026. Detta i syfte att göra Lund till en ännu tryggare kommun med en fortsatt minskad brottslighet.

– Idag presenterar vi vårt första kriminalpolitiska handlingsprogram. Det är bland de första i sitt slag i hela landet . I det pekar vi ut hur vi kan arbeta för ökad trygghet på område efter område, säger Anna-Lena Hogerud Länk till annan webbplats. (S), ordförande för Socialdemokraterna i Lund

Det kriminalpolitiska handlingsprogrammet presenterades idag på en pressträff där bland annat justitieminister Morgan Johansson (S) medverkade.

– Regeringen har lagt om svensk kriminalpolitik. Vi har skärpt och nykriminaliserat över 70 straff, vi har fler poliser än någonsin och rekordmånga döms till rekordlånga fängelsestraff. Men för varje gängkriminell vi burar in finns ytterligare tio som är redo att fylla tomrummet. Därför måste vi intensifiera det förebyggande arbetet, säger Morgan Johansson Länk till annan webbplats. (S), justitie- och inrikesminister.

Programmet har tagits fram av bland annat före detta närpolischef Jörgen Nilsson Länk till annan webbplats.(S). Han betonar vikten av att kriminalpolitiken bygger på vetenskapliga resultat och beprövade metoder. Likaså understryker han att socialdemokratisk kriminalpolitik ser till att arbeta brottsförebyggande på både kort som lång sikt.

– Det programmet som Socialdemokraterna i Lund har antagit är ett viktigt steg åt rätt riktning för att se till att såväl bekämpa brotten men även bekämpa brottens orsaker. Ordningsvakter är bra, men tyvärr otillräckliga. Vi socialdemokrater nöjer oss inte med plåster på såren, utan vill se ett långsiktigt omfattande arbete som börjar långt innan rättsväsendet kommer in i bilden, säger Jörgen Nilsson Länk till annan webbplats. (S), före detta närpolischef och kommunfullmäktigekandidat.

Socialdemokraterna vill se till att Lunds kommun arbetar på flera fronter. Dels vill de stärka den kommunala organisationen och tillsätta ett utskott i kommunstyrelsens med beslutsmandat i brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser. Dels vill de kraftigt satsa på välfärdsverksamheten. Bland annat innebär detta mer resurser till förskola och skola, att säkerställa att alla ungdomar ska få möjlighet till Feriepraktik och att stärka den kommunala fritidsverksamheten.

– Det är tydligt att Lunds kommun kan bättre. Trots att Lund är en av Sveriges tryggaste kommuner bidrar flera partier till någon slags skrämselpropaganda. Det tar bort fokus från de problemen vi behöver åtgärda i kommunen. Inte minst måste vi kraftigt stärka de tidiga insatserna för att undvika att fler hamnar mellan stolarna. Likaså måste vi se till att brottsoffer får ett starkare stöd i samhället, säger Lina Olsson Länk till annan webbplats. (S), kommunalrådskandidat.

Läs hela programmet här Pdf, 470.7 kB..