S i Göteborgs nya riksdagsledamöter är igång

gymnasiebetyg

I veckan inleder Socialdemokraterna i Göteborgs nya riksdagsledamöter sitt arbete efter valet. Under onsdagen hölls det första mötet med den nya riksdagsgruppen och på tisdag börjar arbetet på allvar när riksdagen öppnar. Då börjar arbetet med att driva socialdemokratisk politik och värna Göteborgs intressen nationellt.

Socialdemokraterna i Göteborg går efter en lyckad valrörelse från fyra till fem ledamöter! Tre av dem är riksdagsledamöter sedan tidigare: Mattias Jonsson, Gunilla Carlsson och Johan Büser. Två är nyvalda: Dženan Čišija och Amalia Rud Pedersen.

Mattias Jonsson är sammankallande (ledare) för den göteborgska S-gruppen i riksdagen. Vi ställde en fråga till honom.

Mattias Jonsson

Nu är det göteborgska socialdemokratiska riksdagslaget klart. Hur känns det för dig som ”lagledare”?
”Jag är precis som mina kollegor väldigt laddad på att komma igång. Det är fantastiskt roligt att vi gjorde ett så bra val att vi får utöka vår laguppställning med en partivän ytterligare. Förra mandatperioden var vi fyra stycken riksdagsledamöter från Socialdemokraterna i Göteborg, nu är vi fem.

Vi ska bli så effektiva som vi kan i att skapa en stark opposition mot det högerradikala styrande block som riksdagen ser ut att få. Tillsammans ska vi göra allt för att få gehör för socialdemokratisk politik och för Göteborgs intressen.”

Dženan och Amalia är som sagt nya i sina riksdagsuppdrag. De är båda förväntansfulla inför vad som väntar och laddade inför att driva på för mer socialdemokratisk politik.