Vår politik för Sverige och Västra Götalandsregionen

Vår politik för Sverige Länk till annan webbplats.

Vår politik för Västra Götalandsregionen Länk till annan webbplats.

Vår politik för Göteborg

Valmanifest – För ett Göteborg som kan bättre

Lokalpolitiskt handlingsprogram Pdf, 1.6 MB.

Vi ska vända på varje sten för att bryta segregationen och trycka tillbaka det grova våldet

Göteborg är fantastiskt, men något är på väg att gå förlorat. Vår stad kan bättre. Det är dags att säga som det är och göra det som krävs. Vi ska inte ha bostadsområden där ungdomar inte klarar skolan och lockas av gängen. Där familjer bor trångt och många kvinnor aldrig jobbat. Vi ska mobilisera hela samhället för att bryta segregationen.

Vi ska ta tillbaka den demokratiska kontroller över välfärden

Högerpartierna vill att vinstjakt ska styra i skolan och att din plånbok ska avgöra din plats i vårdkön. Vi vill istället sätta välfärden först för att korta vårdköerna och ge mer tid till de äldre i omsorgen. Välfärdens medarbetare förtjänar samhällets respekt med goda villkor och bra löner. Våra skattepengar ska gå till barn, elever och patienter – inte till vinster i stora koncerner.

Vi ska skynda på klimatomställningen och skapa framtidens jobb

Klimatförändringarna sker här och nu. Att klara klimatet är inte ditt ansvar, det är vårt gemensamma. Det är också en möjlighet för hela Sverige, inte minst Göteborg. Vi ska snabbt bygga ut mer billig el och storsatsa på banbrytande teknik. Vi ska använda klimatomställningen för att göra industrin grön och skapa tusentals nya industrijobb, med schyssta villkor, i hela Göteborg.

Vi socialdemokrater är stolta över Göteborg.
Vi vet att vårt Göteborg kan bättre.