Niklas Karlsson

Niklas Karlssons månadsbrev

månadsbrev från partidistriktets ordförande, 5 maj 2023

Jag hade tänkt ägna det här nyhetsbrevet till att hylla Första maj. En dag som verkligen förtjänar att lyftas fram. Men något allvarligt och oroväckande håller på att hända i vårt land.

Sverigedemokraternas väljarframgångar börjar nu göra avtryck även i politiken, och det är ingen vacker syn. Utan att hymla går Sverigedemokraterna och de borgerliga partierna till frontalangrepp mot grundläggande demokratiska principer när de föreslår att partiers möjlighet till lotteriverksamhet ska förbjudas, i syfte att beröva oss en viktig inkomstkälla. ”Nästa år blir det ett fattigare första maj-tåg för sossarna”, säger SD till Dagens Nyheter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Det är minst sagt hårresande.

Vi har varnat för den här auktoritära glidningen tidigare. Nu visar den sig i praktiken. Sverigedemokraterna attackerar helt oförblommerat myndighetschefer och media, ger sig på politiska motståndare med lagstiftning och sprider hat och hot. Nyfascismen breder ut sig i vårt land, den skrämmer till tystnad, tvingar till underlåtenhet.

Vi har under de senaste åren sett liknande tendenser på annat håll - hur kongressen i USA stormades underblåst av Donald Trump och Viktor Orbans repressioner i Ungern med mera. Händelser som fått de flesta av oss att skaka på huvudet och undra vad som egentligen händer. Och att det fått tillåtas ske.

Men det är uppenbart att vi i Sverige inte på något sätt är vaccinerad mot dessa antidemokratiska tendenser. Mot denna utveckling finns bara ett svar – varje anständig människa, demokrater och humanister – det är dags att ta ställning, att bjuda motstånd, att organisera oss!

Jag hade förmånen att förstamajtala i Halmstad. Då är det ofrånkomligt att inte nämna stadens stora son, Ernst Wigforss. Legendarisk finansminister och ideolog. Det som slår mig varje gång jag läser hans skrifter är hur mycket han har att lära även oss, generationer efter honom. Wigforss visste nämligen hur fascister bekämpas. Hans recept var ett radikalt försvar för demokratin, hand i hand med politik för full sysselsättning och breda välfärdsreformer. Det finns starka skäl för oss att dra nytta av den enastående klokskap och framsynthet Wigforss visade också i vårt politiska arbete.

Så köp för all del lotter och bidra till att finansiera vårt gemensamma arbete, men framförallt – värva medlemmar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och organisera. Det är vi som ska ge röst åt alla som inte känner sig hörda och ska bjuda motstånd mot de mörka krafter som tar varje tillfälle i akt, och med alla till buds stående medel, försöker krossa politiskt motstånd och inskränka demokratiska principer.

Niklas Karlssons signatur