Ny rapport: Socialdemokratin måste göra upp med nyliberalismen

Socialdemokraterna har inlett ett nytt stort arbete med en uppdaterad samhällsanalys Länk till annan webbplats. som ska ligga till grund för partiets politik för 2030-talet. Idag presenterades tre samhällsanalyser på en pressträff med Tobias Baudin. Medverkade gjorde även Annika Strandhäll, Björn Wiechel och Niklas Karlsson.

Från dagens pressträff med Annika Strandhäll, Niklas Karlsson, Björn Wiechel och Tobias Baudin.

Under pressträffen presenterades tre av de rapporter som rör centrala områden gällande jobben och samhällsgemenskapen.

– Grupperna ser alla stora utmaningar. Utmaningar som kommer kräva en omvärdering av våra ställningstaganden och prioriteringar. Utmaningar som kommer kräva ny politik, sa Tobias Baudin på pressträffen.

Bland annat presenterade Niklas Karlsson, ordförande för Socialdemokraterna i Skåne, sin arbetsgrupps rapport. Beskedet var tydligt: Socialdemokratin för 2030-talet behöver göra upp med nyliberalismen.

Arbetsgruppernas nya analyser av samhällsproblemen blir nu en grund för nya politiska lösningar. Nästa steg blir att arbetsgrupperna ska ta fram politiska reformer som presenteras i vår.

Hela rapporten från Niklas Karlssons arbetsgrupp kan du läsa och ladda ned här Pdf, 1.6 MB, öppnas i nytt fönster..