Leende Heléne Fritzon i halvbild

S i Skåne nominerar Heléne Fritzon som förstanamn i EU-valet

Socialdemokraterna i Skåne nominerar Heléne Fritzon som förstanamn för partiet nationellt i valet till EU-parlamentet 2024. Det beslutade distriktsstyrelsen i Skåne vid dagens sammanträde.

Som EU-parlamentariker sedan 2019 har Heléne Fritzon fört en offensiv kamp i vår tids stora ödesfråga – klimatkrisen. Att föra EU i rätt riktning i klimatkampen har stor påverkan på hur världen lyckas hålla nere klimatförändringarna.

Idag beslutade Socialdemokraternas partidistrikt i Skåne att nominera Heléne Fritzon som förstanamn på partiets valsedel i valet till EU-parlamentet om drygt ett år.

- Heléne Fritzon är rotad i den skånska arbetarrörelsen vilket gör oss skånska socialdemokrater stolta över hennes framgångsrika arbete i EU-parlamentet. Framför allt är hon en stor tillgång för både partiet och för hur Europa ska utvecklas. Vi i Skåne ser det som helt naturligt att hon får partiets fortsatta förtroende som förstanamn i valet, säger Niklas Karlsson, ordförande för Socialdemokraterna i Skåne.

Förutom sin kamp för att minska utsläppen i EU har Heléne Fritzon verkat aktivt till stöd för Ukraina, för jämställdheten i EU, för ett levande europeiskt jordbruk och för rättvisa arbetsvillkor tillsammans med facken.

- Samtidigt som den högerkonservativa svenska regeringen skrotar alla klimatambitioner på hemmaplan så har EU tagit på sig ledartröjan i klimatomställningen. Jag vill fortsätta arbeta för ett Europa som ser möjligheterna i klimatomställningen. Jag vill fortsätta arbeta för ett Europa som ser möjligheterna i klimatomställningen och genomför en rättvis och jämställd grön omställning, säger Heléne Fritzon.

Vid dagens sammanträde nominerade distriktsstyrelsen i Skåne även tre andra skånska företrädare till partiets valsedel:

· Per-Ola Nilsson, facklig ledare i distriktsstyrelsen för Socialdemokraterna i Skåne och ordförande för LO-distriktet i Skåne.

· Carola Persson, ordförande för Socialdemokraterna i Höganäs och andra vice ordförande för utbildningsnämnden i Höganäs.

· Arwin Sohrabi, tillförordnad riksdagsledamot och vice ordförande för stadsbyggnadsnämnden i Malmö.