Anmälan DÅK

Välkommen att anmäla dig i nedan formulär

Anmäl dig till något av nedan seminarie * (obligatorisk)
Anmäl dig till något av nedan seminarie

Läs mer om seminarierna nedanför formuläret.

Text

Mer information om seminarierna

Seminarie 1 - En ung generation med framtidstro

Vi har en ung generation med mer tro på sig själva än på Sverige, framtiden och gemensamma lösningar. Det är en konsekvens av att samhället under lång tid dragit sig tillbaka så att dagens unga inte längre känner en tilltro till politiken och det gemensamma. Särskilt unga killar riskerar att hamna efter redan i skolan och sedan hamna i utanförskap och dras till kriminella eller högerextremism i jakt på bekräftelse och tillhörighet. Vänds inte denna utveckling kommer allt fler vända sig till auktoritära och individualistiska lösningar istället för till samhället – och allt färre kommer rösta på Socialdemokraterna för varje val. Seminariet leds av Anton Hammar, kommunalråd i Ragunda och moderator är Lina Kröger, SSU

Seminarie 2- Dyrtider – Hur dyrt får det egentligen bli?

Hur dyrt får det bli egentligen? Inflationen i Sverige är den högsta på över tre decennier. Som enda svar har Riksbanken höjt räntorna i historiskt hög takt. Tanken är att om vi får mindre pengar att spendera, så ska det hålla tillbaka prisökningarna. Men måste vi bli fattigare för att bekämpa inflationen? Nej, menar Elinor Odeberg, särskilt inte när storföretagen gör rekordvinster. Inflationen är en historia om marknadsekonomins misslyckanden, och det är dags att rikta strålkastaren mot politiken bakom prisökningarna. Elinor Odeberg är ekonomhistoriker med mångårig utredningserfarenhet. Hon har arbetat som politiskt sakkunnig på Finansdepartementet med särskilt ansvar för internationell ekonomisk politik. Moderator för seminariet är Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande Region Norrbotten.

Seminarie 3 - Trygghet och beredskap i en orolig tid

2024 är ett år som innehåller stora och avgörande val för den geopolitiska utvecklingen. Samtidigt är utvecklingen i andra länder lika central även om de inte håller nationella val. Samtidigt har vi genomgått en pandemi, vi har ett krig i vårt närområde, till det är vi nyblivna medlemmar i NATO. Hur kommer Sveriges beredskap se ut? Var befinner vi oss nu? Vi har en unik modell för krishantering i Sverige som vi bla såg under pandemin skilja sig mot andra länder. Hur står vår krishantering mot de nya geopolitiska utmaningarna? Detta panelsamtal kommer att ta utgångspunkt i det geopolitiska läget och framöver samt hur detta kommer att påverka Norra Sverige och Norrbotten i synnerhet. I panelen finner ni Helen Pettersson, riksdagsledamot och ledamot i försvarsutskottet, Anders Öhlund, beredskapsdirektör och chef för samhällsskydd på Länsstyrelsen, samt Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande i Luleå.

Genom att delta godkänner du att vi behandlar dina uppgifter i enlighet med GDPR. Lär mer på www.socialdemokraterna.se/integritetspolicy Länk till annan webbplats.