Kollektivavtalens dag: En hyllning till den svenska modellens styrka och trygghet

Den 17 mars är det kollektivavtalens dag. Det är en dag då en av hörnstenarna i den svenska modellen uppmärksammas – det kollektiva förhandlandet mellan arbetsgivare och fackföreningar.

I Sverige är det förhållandevis lite av det som styr vår arbetsmarknad som bestäms av riksdag och regering. Istället är det de som bäst känner förhållandena inom sin bransch, företag och anställda, som gör upp om löner och arbetsvillkor på arbetsplatsen.

Det är inte obligatoriskt för en arbetsplats att ha kollektivavtal men genom kollektivavtalet är du garanterad schyssta villkor och avtalspension. Avtalspensionen är ett mycket viktigt tillskott den dag du går i pension. Kollektivavtal innebär även att du får rätt till föräldralön i samband med att du tar ut full föräldraförsäkring. Du får då ut 90 procent av din lön. Så det finns all anledning att undersöka om din arbetsplats har kollektivavtal.

Kampen för bra villkor i kollektivavtalen förs av fackföreningarna. Ju fler anställda de representerar desto större förhandlingsstyrka får de och ju bättre villkor får de anställda. Det är därför värt att vara med i facket även för den som har en tillfällig anställning eller arbetar deltid.

Vi socialdemokrater står upp för den svenska modellen och möjligheten att sluta kollektivavtal. Alla studier visar att länder som reglerar arbetsmarknaden genom kollektivavtal mellan parterna har en bättre fungerande arbetsmarknad och högre levnadsstandard. Det är en framgångsmodell som borde ge trygghet i oroliga tider.

Zara Leghissa, Riksdagsledamot (S)

Fredrik Lundh Sammeli, Riksdagsledamot (S)

Ida Karkiainen, Riksdagsledamot (S)

Linus Sköld, Riksdagsledamot (S)