Statsministern fick kalla fötter

"Ulf Kristersson mindes kanske den borgerliga helvetesspiralen", skriver riksdagsledamoten Ida Karkiainen (S), Haparanda.

”Det är regeringen och samarbetspartierna som kommer lägga fram den budget som också kommer se till att vi inte säger upp människor i den svenska sjukvården”.

Så löd det numera berömda löftet som statsminister Ulf Kristersson gav i TV4 den 10 februari 2024. Länk till annan webbplats. Ordagrant. Det är ingen felöversättning, det saknas inget ord och det har inte tillkommit något ord som inte sades.

Det var dock ett löfte som den moderate statsministern backade från förra veckan när han sa: ”Jag kan inte lova vad 21 regioner tar för beslut. Det har jag aldrig sagt heller. Utan jag har sagt att staten kommer göra sitt för att så långt som möjligt undvika generella neddragningar av viktig medicinsk personal”.

Nja. Inte ens om jag är välvilligt inställd och försöker snälltolka Ulf Kristersson så framstår det som likalydande innebörd i de två olika citaten.

Jag tror ärligt talat inte att någon annan heller tolkar det som något annat än att statsministern fick kalla fötter.

Han kanske mindes den borgerliga helvetesspiralen? Den som går ut på att aldrig ge mer pengar till sjukvården – tvärtom. Dra åt finansieringen till välfärden, få den att fungera illa, berätta för väljarna att den offentligt finansierade verksamheten går så dåligt att det är bättre att sälja ut den och göra den vinstdriven istället. Rea ut till underpris.

Gå vidare till nästa välfärdsobjekt. Sådär läcker pengarna från vår offentligt finansierade verksamhet ut varje dag till tonerna av lovsången om effektivitet och konkurrens.

Trots att ingen riktigt vet resultatet för det finns ingen som grundligt följt upp privatiseringarnas konsekvenser.

Att få 17 av 21 regioner att gå med underskott bäddar för Kristdemokraternas ”århundradets vårdreform”, nämligen att ”skrota regionernas ansvar för sjukvården” som de själva uttryckte det och ersätta dem med ”sex utförarorganisationer som styrs av staten”.

Mindre makt åt norrbottningarna och all makt åt Tengil! Skämt åsido. Blir vården bättre för att vi flyttar makten till regeringen?

Jag är högst tveksam, särskilt då representationen av norrbottningar i regeringen just nu är obefintlig.

Politik är att vilja och att prioritera. Vill regeringen och deras samarbetsparti Sverigedemokraterna prioritera sjukvården så har de alla möjligheter att göra det.

Den socialdemokratiskt ledda regeringen såg till att kommunerna och regionerna fick starka överskott. Med ett och ett halvt år av Kristerssons regering är underskotten i mångmiljardklassen. Helvetesspiralen som sagt.

Ida Karkiainen

Läs krönikan hos NSD. Länk till annan webbplats.