Majoriteten i regionen svarar Håkan Kero (KD)

Den 8 februari skrev Kristdemokraterna i regionen ett debattinlägg angående länets förlossningsvård. Nu replikerar vi!

I samband med regionstyrelsen den 7 februari gick vi i majoriteten i Region Norrbotten ut med ett pilotprojekt för trygghetsskapande åtgärder kring förlossning. Vi är stolta över att dra igång detta projekt, som vi anser är en viktig del i det större arbetet för att förbättra kvinnors vård och hälsa i länet. KD med Håkan Kero i spetsen, vill påminna oss om de resurser som “regeringen skjutit till”, så vi vill passa på att påminna Kero om den ekonomiska krisen i Sveriges regioner och kommuner.

Sjukvårdskrisen som breder ut sig och tvingar region efter region till nedskärningar i sjukvården, bedöms vara den värsta sedan 90-talskrisen. I Gävleborg är det sparkrav på 700, i Sörmland varslas 700 medarbetare, Värmland måste minska med 750 anställda, i Göteborg är det nedskärningar motsvarande 2000 anställda och en säker förlossningsvård beskrivs som hotad.

Regeringen har genom uteblivna stöd tvingat fram stora nedskärningar i vården som skapar en allvarlig sjukvårdskris i hela landet, för att sedan ducka för konsekvenserna. Krisen är ett tydligt resultat av de senaste två årens stadsbudgetar och det är dags för regeringen att inse allvaret som vi ser ute i regionerna. Håkan Kero får gärna prata ihop sig med Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson(KD) och be henne att se över stödet till regionerna i regeringens kommande vårbudget.

Om vi går tillbaka till Håkan Kero och hans uppmaning att omedelbart trygga för personalen i förlossningsvården och ambulansen, så vill vi påstå att det initierade pilotprojektet är en direkt åtgärd med mål att förbättra både för personal och patienter.

Kvinnors hälsa är för oss en otroligt viktig fråga och därav initierar vi nu pilotprojektet för att trygga kvinnor och deras familjer i samband med förlossning. Det är ett viktigt steg och en del av den större satsning vi gör på området. Vi ser fram emot att ta del av resultatet av pilotprojektet för att också kunna sprida detta initiativ till fler orter i Norrbotten.

Camilla Friberg, regionråd (S)

Birgitta Johansson-Huuva, regionråd (C)

Linda Jonsson, regionråd (V)

Läs debattartikeln hos NSD här. Länk till annan webbplats.