Sjukvården behöver omedelbart stöd

"Ulf Kristersson smiter ifrån sin egen sjukvårdskris", anser riksdagsledamoten Fredrik Lundh Sammeli (S), Luleå.

Det är lätt att säga vad var det vi sa, men det förändrar ingenting. Sjukvårdskrisen är här, och läget förvärras för varje vecka.

Det hjälper inte att vi socialdemokrater redan hösten 2022 pekade på det totala hjärnsläppet att lägga 13 miljarder på sänkt skatt för höginkomsttagare, istället för att inflationsskydda välfärden. För SD-regeringen var skattesänkningen viktigast.

Inte räddas verkligheten heller av att vi i höstbudgeten 2023 satsade dubbelt så mycket på sjukvården jämfört med regeringen. Eller att vi föreslagit en bankskatt på storbankernas övervinster när man nu delar ut 90 miljarder till sina ägare.

Det spelar ingen roll. För vi är i opposition. Vi kan peka på alternativen. Men det är Kristersson och Åkesson som styr landet och det är dom som måste ta ansvar.

Det går inte längre blunda för konsekvenserna av regeringens prioriteringar. Kristerssons och Åkessons politik tvingar nu fram stora nedskärningar, och läget i svensk sjukvård är det värsta sedan 90-talet.

Regeringen säger sig "följa läget" men tomma ord kommer inte skapa nya sjukvårdsplatser. Kristersson måste slutar smita ifrån sin egen sjukvårdskris. Jag är inte ensam att förvänta mig något mer av en statsministers ledarskap i en nationell kris.

Från det hjärtliga applåderandet av sjukvårdspersonalen under pandemin till dagens nedskärningar och resursbrist – vi befinner oss i en kritisk situation som kräver omedelbara åtgärder.

För två veckor sedan tog jag därför tillsammans med 20 kollegor, det som kommit i media att kallas ”maratondebatten” med sjukvårdsministern, för att förmedla sjukvårdssveriges rop på hjälp. I hopp om att regeringen skulle lyssna. Från sparkrav till nedlagda vårdcentraler – resursbrist leder till personalbrist som leder till vårdplatsbrist.

Patienter tvingas vänta längre på vård och åka längre för att träffa en doktor.

Förra veckan följde jag och Lena Hallengren upp det med en pressträff där vi lyfte tre krav på regeringen för att möta krisen. Vi kräver en total genomlysning av konsekvenserna för att svenska folket ska förstå nedskärningarnas påverkan på väntetider, avgifter, akutsjukvård och krisberedskap och vi kräver att regeringen agerar och ger konkreta besked om stödet till regionerna.

Okonkreta löften duger inte när sjukvården behöver omedelbart stöd. Varje dag utan nya besked är en förlorad dag för patienter och personal.

Det är dags för regeringen att våga se konsekvenserna av sin politik i vitögat och agera för att rädda svensk sjukvård och välfärd.

Fredrik Lundh Sammeli Länk till annan webbplats.

Läs krönikan hos NSD här. Länk till annan webbplats.