Kristersson och Åkesson bryr sig inte

"De mest utsatta får fler stenar på sin börda", konstaterar riksdagsledamoten Linus Sköld (S), Älvsbyn.

Vi närmar oss jul och nyår och det är läge att sammanfatta året som gått. 2023 har norrbottniska hushåll fått se sina utgifter öka dramatiskt. I våras presenterade fyra civilsamhällesorganisationer hur den ekonomiska situationen gör allt fler barnfamiljer fattiga.

I somras presenterade vi S-ledamöter från Norrbotten en rapport, med statistik från riksdagens utredningstjänst, som visade att ett norrbottniskt typhushålls utgifter för mat, el och bränsle ökat med upp till 86 procent de senaste fem åren.

Under hösten har den utvecklingen fortsatt. Hårdast drabbas förstås de som har det sämst ställt.

Hela den politiska debatten just nu borde fokusera på hur landets mest utsatta ska klara julen och vargavintern. Men M sänker hellre skatten på snus, hushållsnära tjänster och plastpåsar. KD vill hellre prata om att förstatliga sjukvården. L riktar fokus på att förbjuda mobiltelefoner i skolan (ingen har sagt till dem att lagstiftningen de vill införa redan finns). Och SD pratar hellre om att riva moskéer.

Det är tragiskt.

Politiken borde ta sikte på att den ensamstående mamman ska slippa ha ångest över att julbordet kommer att vara tiotals procent dyrare i år. Eller på att garantipensionären ska ha råd med julklappar till barnbarnen. Eller på att den med sjuk- eller aktivitetsersättning ska ha råd med resan för att hälsa på släkten i helgerna.

Det var längesen så få norrbottningar kunde höra någon önska ”god jul!” och undra om julen verkligen kommer bli god.

Det är anledningen till att vi socialdemokrater har föreslagit utbetalning av ett extra barnbidrag till alla barnfamiljer och höjt underhållsstöd till ensamstående föräldrar. Det är därför vi föreslagit en skattesänkning för de som har sjuk- eller aktivitetsersättning och en särskild tank-rabatt riktad till de hushåll som är beroende av bilen.

Samtidigt som de utsatta hushållen knuffas ut på ruinens brant garvar bankdirektörerna hela vägen till årsstämman. Samtidigt som höginkomsttagaren får ytterligare några tusenlappar i jobbskatteavdrag får den som är varaktigt sjuk eller funktionsnedsatt ingen skattesänkning.

Vi socialdemokrater skulle hellre se att bankerna och andra som tjänar storkovan i krisen, tillsammans med landets höginkomsttagare, fick bära lite mer av kostnadskrisen.

När Tidögänget får bestämma är det istället landets mest utsatta människor som får ytterligare sten på sin börda. Det är djupt orättvist.

Men Kristersson och Åkesson bryr sig inte. De lär få en god jul i alla fall. De får ju ägna sig åt sina favoritsysslor – åka regeringsplan och riva moskéer.

Linus Sköld

Läs debattartikeln hos NSD Länk till annan webbplats.