Moderatpolitiker sprider farliga lögner om Sverige

Vi kan inte ha moderata politiker som eldar på desinformationskampanjer. Det här är farligt för Sverige, för att låna statsministerns egna ord om den så kallade LVU-kampanjen mot socialtjänsten. Nu är det dags att Ulf Kristersson agerar, skriver Lena Hallengren (S) och Fredrik Lundh Sammeli (S).

DEBATT. I måndags avslöjade Dagens Nyheter Länk till annan webbplats. att en mamma i Gällivare fått hem sina tidigare placerade barn, trots att barnen under flera år vittnat om våld i hemmet. Det kan låta som ett sorgligt men enskilt fall. Men mamman har enligt en rapport från Försvarshögskolan varit tongivande i den globala desinformationskampanjen kring socialtjänsten, den så kallande LVU-kampanjen.

Det finns också ytterligare en del i detta som gör att den här historien har ett allmänintresse:

Den här personen har under en längre tid stöttats offentligt av två framträdande moderatpolitiker i Gällivare, som vid flera tillfällen och på olika vis påstått att socialtjänsten omhändertar barn på lösa grunder. Detta mantra har upprepats i medierna, men också på möten i kommunfullmäktige, i kommunstyrelsen och på sociala medier.

Moderaternas agerande har försvårat för socialtjänsten att göra sitt jobb.

En av politikerna har varit ombud för mamman, vilket förvaltningsrätten bedömt vara olämpligt på grund av hennes sätt att agera. Hon har till och med beskrivits som mammans ”extramamma”, och deltagit i en LVU-kritisk demonstration.

Stödet har varit öppet och kan inte vara en nyhet för någon som följer politiken i Gällivare. Det kan därmed inte heller vara en nyhet för Moderaterna.

Samtidigt som statsministern är tydlig att den globala desinformationskampanjen är farlig för Sverige, så har alltså hans egna partimedlemmar under en längre tid stöttat en frontfigur i LVU-kampanjen. Men från statsministern och partiordföranden hörs inte ett pip.

Oerhört anmärkningsvärt

Vi har en statsminister som ansträngt sig för att profilera sig som placerade barns företrädare, och som sagt att LVU-kampanjen är farlig för Sverige, men här verkar statsministerns ansträngningar helt ta slut. Han gömmer sig bakom sin vice partisekreterare som säger att Moderaterna ”följer frågan noga”. Länk till annan webbplats.Det duger inte.

Statsministerns partivänner har genom sitt agerande understött desinformationskampanjen mot svensk socialtjänst, som i sin tur ökat hotbilden mot vårt land. Detta är oerhört anmärkningsvärt.

Ulf Kristersson kan ducka för mycket men detta måste han svara på som partiledare och statsminister: Kan man vara medlem i Moderaterna samtidigt som man bedriver kampanj mot Sverige?

Av

Fredrik Lundh Sammeli (S)

riksdagsledamot Norrbotten och vice ordförande i socialutskottet

Lena Hallengren (S)

gruppledare i riksdagen

Läs debattartikeln hos Expressen här. Länk till annan webbplats.