Sverige blir fattigare och farligare

"Det behövs annat än löftessvek och siffertrixande", skriver riksdagsledamoten Fredrik Lundh Sammeli (S).

Regeringens nyligen presenterade budget är en budget som gör Sverige både fattigare och farligare. Vårt land står inför tuffa utmaningar med eskalerande gängvåld, kostnadskris i välfärden och hushållen som sliter för att få ekonomin att gå ihop. I detta läge hade jag förväntat mig mer än märkliga prioriteringar, löftessvek och siffertrixande.

Åkesson och Kristersson fortsätter att genomföra nedskärningar inom välfärden. Dessa nedskärningar påbörjades redan föregående år, och årets budget kompenserar inte ens för inflationen.

Trots tidigare löften från Statsminister Kristersson om att inte överge kommuner och regioner, ser vi nu att verkligheten är en annan. Speciellt inom sjukvården kommer vi att se synliga konsekvenser av detta svek, med uppsägningar och hot om nedläggning av avdelningar och sjukhus som följd. Det är en helt hemsnickrad sjukvårdskris på grund av den här regeringen. Än en gång säger regering en sak och gör någonting helt annat.

Dessutom finns det brister när det gäller att bekämpa brottsligheten. För varje krona som regeringen satsar på brottsförebyggande åtgärder, verkar de lägga åtta kronor på att avskaffa plastpåseskatten. Är detta verkligen den mest lämpliga prioriteringen i nuvarande läge?

Det mest slående med regeringens budget är dess konsekventa sifferjonglering och svek gentemot tidigare löften. Det är en ohederlig politik som inte gynnar Sverige.

Ett smärtsamt exempel är deras påstådda satsning på polisen. SD-regeringens "satsning" på polisen visade sig vara en illusion med en budgetpost på noll kronor. Den påstådda satsningen på 3,7 miljarder kronor visar sig vara gamla pengar från en tidigare budget, som faktiskt hade godkänts under en tidigare socialdemokratisk regering.

Ett annat problem är Finansminister Svantessons tydliga uttalande om att "vi är ambitiösa när det gäller att minska utsläppen," som nu visar sig vara en bluff. Regeringen konstaterar i sin egen budget att utsläppen ökar och att de inte kommer att uppnå många av klimatmålen med den politik de driver.

Det är uppenbart att regeringens budget inte lever upp till allvaret i den nuvarande situationen. Vad vi behöver är ett handlingskraftigt ledarskap som tar itu med välfärdskrisen, hushållens ekonomi och gängvåldet på ett seriöst sätt. Genom att föra en stark och rättvis politik kan vi bygga ett starkare och mer inkluderande Sverige. Inom två veckor kommer vi att presentera vårt socialdemokratiska budgetalternativ. Sverige kan göra bättre än så här.

Fredrik Lundh Sammeli

Klicka här för att läsa krönikan hos NSD. Länk till annan webbplats.