Vi i hjärtlandet är inte Tidöpartiernas rekvisita

Många som bor i hjärtlandet trodde på Tidöpartiernas retorik och röstade således på dessa partier.

Något många i dag ångrar.

Vi är trötta på att högerpolitiker från storstadsregionerna ska använda våra medborgare som rekvisita i valrörelsen, skriver fem socialdemokratiska regionråd.

Under förra årets valrörelse pratade många politiker från de nuvarande regeringspartierna sig varma för det man beskrev som hjärtlandet. När man pratade om hjärtlandet menade man de län som vi bor och verkar i, alltså län med liten befolkning men som ändå är livsnödvändiga för Sverige.

Nu skulle Tidöpartierna få hjärtlandet att blomstra. Bensinen skulle bli billigare, ett högkostnadsskydd för de höga elpriserna skulle införas och sjukvården skulle bli bättre.

Många som bor i våra län trodde på Tidöpartiernas retorik och röstade således på dessa partier. Något många i dag ångrar.

Invånarna i våra län har surt fått erfara att löftena inte var mer än tom retorik. Bensinen är dyrare, elstödet blev något annat än vad man lovat och nu är det dags för nästa löftessvek. Ett välfärdssvek mot de som bor i hjärtlandet.

Det är dags att regeringen tar sitt ansvar och bidrar till att de som bor i hjärtlandet också får en sjukvård att lita på.

Att vara sjukvårdspolitiker i våra regioner är en tuff uppgift. Vi brottas med stora avstånd och låg skattekraft. Det kräver ett stort mått av kreativitet och nytänkande för att kunna erbjuda medborgarna i våra län en god sjukvård.

Utvecklingen av sjukvården i våra regioner har underlättats av den socialdemokratiska regering vi haft de senaste två mandatperioderna, som har förstått att vi behöver ekonomiska förutsättningar för att kunna bedriva sjukvård med jämlik kvalitet i hela landet.

För oss socialdemokrater är det en självklarhet att alla medborgare i Sverige, även invånarna i våra län, ska ha lika god tillgång till sjukvård.

Den nuvarande regeringen verkar resonera annorlunda. Trots löften om resurstillskott till sjukvården och kortare vårdköer gör man nu tvärtemot vad man sa i valrörelsen.

Enligt Sveriges kommuner- och regioner kommer underskottet för hela regionsektorn uppgå till dryga 20 miljarder kronor. Länk till annan webbplats.

Får regionerna ingen hjälp av regeringen kommer det att innebära stora nedskärningar och skattehöjningar. Om läget är tufft för alla Sveriges regioner är det om möjligt ännu svårare för våra regioner som redan från början har sämre förutsättningar än storstadsregionerna.

Vi är trötta på att högerpolitiker från storstadsregionerna ska använda våra medborgare som rekvisita i valrörelsen. Som förtroendevalda i hjärtlandsregionerna kommer vi att stå upp för våra invånares rätt till en sjukvård de kan vara trygga med och vi kommer att göra vårat bästa för att hantera den uppkomna situationen, men vi kommer inte att klara av det här själva.

Av Sebastian Karlberg (S)

regionråd och vice ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden Region Dalarna

Camilla Friberg (S)

regionråd med ansvar för hälso- och sjukvård Region Norrbotten

Elina Backlund Arab (S)

ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden Region Västernorrland

Jan Lahenkorva (S)

oppositionsråd och andre vice ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden Region Gävleborg

Anna-Lena Danielsson (S)

Regionråd och ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden Region Västerbotten

Läs artikeln hos Expressen här:

https://www.expressen.se/debatt/vi-i-hjartlandet-ar-inte-tidopartiernas-rekvisita/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.