Nyhetsbrev Tro och Solidaritet Mars 2024

VI KÄMPAR FÖR FRED I GAZA

De senaste månaderna har Tro och solidaritets främsta fokus varit att verka för en omedelbar, permanent, vapenvila i Gaza. Vi har ordnat flera manifestationer, där såväl Magdalena Andersson som Morgan Johansson, partiets utrikespolitiske talesperson, deltagit.

Förbundsstyrelsens internationella arbetsgrupp och vi i ledningen träffas varje vecka för att uppdatera varandra på läget i Palestina och planera nya aktioner som ska bidra till fred och slut på ockupationen.

Jag uppmanar alla er att lokalt ordna egna manifestationer för Gaza och delta i de som arrangeras av civilsamhället. Vill du eller ditt distrikt ordna fler aktiviteter för Gaza och behöver stöd? Hör av dig till vårt förbundskansli!

Uppmana även vänner att gå med i Tro och solidaritet. Vi är fredsrörelsen i rörelsen - ju fler vi är desto större genomslag får vi för vår politik!

//Sara Kukka-Salam, Förbundsordförande för Tro och solidaritet

Nästkommande aktiviteter

MÅNADSMÖTE MARS - SITUATIONEN I GAZA OCH PÅ VÄSTBANKEN

Varmt välkomna till Tro och Solidaritets månadsmöte i mars.

Den andra onsdagen - varje månad - träffas vi digitalt för att diskutera det senaste politiska läget tillsammans med Tro och Solidaritets förbundsledning.

Nästa träff kommer vi att gästas av Riksdagsledamot Johan Büser (S) som är nyligen hemkommen från Palestina för att prata om situationen i Gaza och på Västbanken.

När: 13 mars kl 18.00
Var: Digitalt på Zoom, länk:
https://us02web.zoom.us/j/86886026126... Länk till annan webbplats.

Mötes-ID: 868 8602 6126
Lösenkod: 841562

IFTAR FÖR FRED I GAZA

Varmt välkommen på Tro och Solidaritets Iftar. Tillsammans bryter vi fastan för dagen i en gemensam måltid. För att delta behöver man inte fasta, vara troende eller medlem för att medverka. Ramadan är en högtid för gemenskap och solidaritet så alla är välkomna!

Vi gästas av Tro och Solidaritets ordförande Sara Kukka-Salam, EU-kandidat #17 Diana Ghafour (S), riksdagsledamot Azra Muranovic (S), riksdagsledamot och fd försvarsminister Peter Hultqvist (S) som kommer att tala under middagen.

När: 14 mars 2024 kl 17.00
Var: Sveavägen 68
Evenemanget är kostnadsfritt men kräver föranmälan via QR-kod eller via mail till info@trosolidaritet.se

Eventet arrangeras av Socialdemokrater för tro och solidaritet.

Vi ser fram emot att träffa dig

ÅRSMÖTE STOCKHOLM STAD OCH STOCKHOLMS LÄN

Välkommen till Tro och Solidaritets årsmöte med Stockholms Stad och Stockholms län den 23 mars kl 11.00-14.00.

Mötet gästas av Tro och Solidaritets ordförande Sara Kukka-Salam.

Anmäl dig gärna via mail till marie@trosolidaritet.se

Vill du vara med och bidra i distriktsstyrelsens arbete? Kontakta marie@trosolidaritet.se

PALESTINANYTT

MANIFESTATION FÖR EN OMEDELBAR VAPENVIL I GAZA

Tro och Solidaritet arrangerade en manifestation för en omedelbar vapenvila i Gaza den 5 mars kl 17.00 vid Norrmalmstorg i Stockholm tillsammans med Olof Palmes Internationella Center, S-kvinnor, S-kvinnor Stockholms län, S-kvinnor Stockholms stad, S-studenter, SSU, Socialdemokraterna Stockholms län, Socialdemokraterna Stockholms stad.

Välkommen till Tro och Solidaritets Palestinaträffar

Tro och Solidaritet bevakar utvecklingen i Palestina och vid varje träff kommer vi att diskutera dagsaktuella händelser i Gaza och på Västbanken. Nästa träff är den 7 mars kl 20:00 digitalt på Zoom.

Medverkande: Thomas Hammarberg, Linda Johansson och Lena Lönnqvist.

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/89329965747... Länk till annan webbplats.

Meeting ID: 893 2996 5747
Passcode: 2024

TIDIGARE STOD ALLA PARTIER FÖR FOLKRÄTTEN

Tro och Solidaritets styrelseledamot Thomas Hammarberg i Aktuellt i Politiken om att respekten för mänskliga rättigheter inte längre är given - inte ens när barn faller offer. Läs hela artikeln här: https://aip.nu/tidigare-stod-alla-partier-upp-for-folkratten/?fbclid=IwAR0_GWawqcXSMCTJVINoF2FFsfApcpjyLd3cI6ROetV0JcshbkkDy5g-jqE Länk till annan webbplats.

SVERIGE MÅSTE ÖPPNA STÖDET TILL UNRWA IGEN!

Margot Wallström, Jan Eliasson och Anna Sundström i Aftonbladet: Sverige bör omedelbart häva sin frysning av biståndsmedel till FN:s organ för de palestinska flyktingarna, Unrwa. Organisationen är helt avgörande för att det ska vara möjligt att ge hjälp åt de miljoner palestinier som drabbats av Israels krigföring på Gazaremsan efter Hamas terrorattack den 7 oktober.

Det handlar om liv och död för hundratusentals människor.

Länk hela artikeln här: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/WRQRRa/wallstrom-eliasson-sverige-maste-oppna-stodet-till-unrwa-igen?fbclid=IwAR0aTV4BSHdzb4CbmlQfHvTyykfbIq-D0bTEV_boEOY4sM8VE_Vcv4NUsSQ Länk till annan webbplats.

BARNEN I GAZA SVÄLTER IHJÄL!

Att Sveriges regering tyst och passivt ser på när barnen i Gaza svälter är ett svek utan dess like, skriver ordförande Sara Kukka-Salam Länk till annan webbplats. och vice ordförande Jesper Eneroth Länk till annan webbplats. i Expressen.

Läs artikeln här Länk till annan webbplats..

MANIFESTATION FÖR EN OMEDELBAR VAPENVILA I GAZA