Vi säger nej till angeiverlag!

Få kan ha missat förslaget om angiverilagen som gör offentligt anställda skyldiga att informera myndigheterna om de kommer i kontakt med personer utan giltigt uppehållstillstånd. Förslaget kommer från Sverigedemokraterna som, som bekant, styr regeringen – hur gärna Ulf Kristersson (M) än vill påstå att det är han som gör det.

Föreställ dig gärna hur det kommer att bli. Se ett barn på förskolan här i Piteå om du vill, som suttit i ring och sjungit sånger med sina nya kompisar. Vid första utvecklingssamtalet anges föräldrarna av personalen. Ett gråtande barn i sin mammas famn som åter ska skickas till otryggheten. Personal i kommunen som enligt Moderaternas och Sverigedemokraternas lag agerar rätt men vars hjärtan brister. En tom plats i ringen dagen därpå.

Detta är regeringens politik. Vi i den politiska majoriteten i Piteå Kommun motsätter oss förslaget å det kraftigaste. Oviljan att frångå demokratiska principer och mänskliga rättigheter är vad vårt politiska samarbete funnit sin grund på. Sverigedemokraternas splittrande politik må ha fått fäste hos regeringspartierna men vi Socialdemokrater och Centerpartister i Piteå kommer aldrig att stötta ett förslag som gör Piteå till en otrygg plats och som tvingar vår kommuns personal till angiveri. Vår personal ska inte behöva agera gränspolis.

Patric Lundström (S)

Kata Nilsson (S)