De Basso på plats 13 när makthavare inom sjukvården rankas

När Dagens Medicin rankar de 100 mäktigaste inom svensk sjukvård går Rachel De Basso (S) som ny på listan direkt in på plats 13. De Basso är regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län och ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation.

Exempelbild

Dagens Medicin Länk till annan webbplats. rankar årligen de mäktigaste makthavarna inom svensk sjukvård. Årets ranking släpptes i sin helhet i dag, och på plats 13 återfinns regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län, Rachel De Basso (S). Hon tjänstgör även som ordförande i Sveriges kommuner och regioners (SKR) sjukvårdsdelegation.

"Behöver kroka arm med staten"

– Självklart är det hedrande att bli omnämnd i det här sammanhanget. Sjukvården är enligt många väljare den viktigaste politiska frågan, och det här är ett kvitto på det framgångsrika arbete som Region Jönköpings län gör när det gäller hälso- och sjukvård. Samtidigt står vi både regionalt och nationellt för stora utmaningar framöver – både när det gäller ekonomi och personalförsörjning. Här behöver landets regioner och kommuner kroka arm med staten för att gemensamt lösa dessa utmaningar, säger Rachel De Basso.

Dagens Medicin motiverar De Bassos plats så här: ”Blev tjänstgörande ordförande i delegationen i maj och tjänstgör ett år framåt i stället för föräldralediga Anna-Lena Hogerud (S). Väntas arbeta nära ihop med SKR-ordföranden Anders Henriksson (S) och vice ordföranden Marie Morell (M). De tre är från regioner som länge samarbetat i utvecklingen av vården. Bedöms av flera snabbt komma in i rollen.”