Logotyp  - Till start
backup

Klimatomställning för framtidens schyssta jobb

Vindkraft

Svenska folket ska inte vara beroende av skurkstater för att köra bil eller värma huset. När vi ställer om vår industri och vår energiproduktion ökar vi Sveriges säkerhet, skapar nya jobb i hela landet och sänker klimatutsläppen.

Vi ska växla upp vår gröna industriella revolution ännu mer. Vi ska snabbt bygga ut billig el och storsatsa på grön teknik. Då kan våra industriarbetare och ingenjörer leverera de klimatlösningar världen efterfrågar. Det stärker svensk ekonomi och välfärd samtidigt som vi minskar utsläppen.

Att klara klimatet är inte ditt ansvar, det är vårt gemensamma. Vi ska genomföra en klimatomställning för vanligt folk. Vi ska inte sluta göra saker, vi ska göra dem på nya sätt. De nya jobb som klimatinvesteringarna skapar ska hamna i Sverige och ha svenska löner och kollektivavtal. Du som behöver utbildning för att byta bana ska få det.

Klimatförändringarna sker här och nu. Vi ska öka samhällets beredskap mot extremväder. För att inte skyfall ska svämma över städer, torka slå ut hela skördar och skogsbränder breda ut sig. I Sverige ska vi göra vår del för att klara klimatet, men fler länder måste göra mer fortare. Sverige ska fortsätta att driva på och stötta andra länder. Vi ska sätta en standard för hela världen och visa att klimatomställningen skapar nya jobb och möjligheter, i framtiden och här och nu.

Vi ska stärka Sverige och skapa nya bra jobb genom att leda klimatomställningen.

Vårt Sverige kan bättre.