Socialdemokraternas kandidater i Europavalet 2024

Socialdemokraternas partistyrelse har beslutat om kandidater till Europavalet den 9 juni 2024, förstanamn är Heléne Fritzon och andranamn är Johan Danielsson. Det meddelades av partisekreterare Tobias Baudin på en pressträff på Socialdemokraternas partihögkvarter med de två toppkandidaterna fredag den 17 november 2023.

Exempelbild

Sverige befinner sig i en mörk tid. Svenska familjer är hårt pressade av kostnadskrisen. Barn skjuter barn och gängvåldet påverkar allt fler svenskar i sin vardag, samtidigt som vi lever under terrorhot. Svenska folket är rekordpessimistiska i sin syn på framtiden och de allra flesta upplever att Sverige är på väg i fel riktning. Även omvärlden är präglad av kriser och konflikter. Ryska stridsvagnar rullar återigen över fälten i Ukraina. Kriget rasar i Mellanöstern. Pro-ryska, högerextrema och islamistiska krafter försöker splittra och försvaga våra samhällen. USA går mot ett presidentval under omständigheter av stor osäkerhet och oklara konsekvenser.

– Nu förbereder vi en stark valrörelse – i ett val som inte kommer att likna något annat Europaval. Det kommer att bli tufft. Men Europa står vid ett vägskäl i historien. Och vi är fast beslutna om att ta den fighten. Svenska folket behöver ett parti som står upp för deras intressen, säger Tobias Baudin, partisekreterare Socialdemokraterna.

Listan i sin helhet... Länk till annan webbplats.