Ta tillbaka kontrollen över välfärden

Sjukvården i Västerbotten håller världsklass – det ska vi vara stolta över, men vi kan bättre! Många medborgare upplever dock att vården är svår att nå. Det kan vi aldrig acceptera

Vi Socialdemokrater säkerställer att vi har den demokratiska kontrollen över den svenska välfärden. En välfärd som finns där för dig när du behöver den. När de högerkonservativa vill se skattesänkningar och privatiseringar så vill vi ha mer trygghet för vanligt folk.

Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och drömmar, oavsett bakgrund och familjens ekonomi är vår största prioritet. Västerbotten är och ska fortsätta vara ett bildningslän, för dagens och framtidens jobb i välfärden och de gröna industrierna. När Västerbotten växer får det aldrig göras på bekostnad av arbetstagarnas trygghet. Så bygger vi ett starkt och hållbart län. Vi säger som det är och gör det som krävs!

För trygghet från fjäll till kust ska vi garantera:

• Kontakt med vården inom 5 minuter
  • Ett län där barn och unga ges möjligheter
  • Ett Västerbotten för vanligt folk