Björn och Magda

Björn Wiechel utsedd att utveckla socialdemokraternas politik

Under gårdagen presenterade Socialdemokraternas partiordförande Magdalena Andersson tillsammans med partiets partisekreterare Tobias Baudin en ny riktning för Sverige. Det handlar om ett nytt stort socialdemokratiskt projekt som utgår ifrån hur Sverige ser ut idag och hur vi skapar en ny samhällsgemenskap inför 2030-talet.

Den första delen i det här projektet är att grundligt uppdatera Socialdemokraternas samhällsanalys, tydliggöra problemformuleringar och presentera politiska lösningar. Målet är att möjliggöra för andra typer av politiska lösningar än vad som finns utrymme för idag. Det är en analys där vi vill involvera forskare, civilsamhälle, fackföreningar och alla andra som vill ha ett Sverige byggt på rättvisa, respekt och gemensamt ansvar.

På gårdagens pressträff presenterades fyra prioriterade områden och elva politiska arbetsgrupper.

Björn Wiechel, riksdagsledamot från Västerbotten, som tilldelats ansvaret att leda den arbetsgrupp som går under namnet "Vi ska arbeta oss rikare - ökad produktivitet och höjt välstånd genom en ny arbetslinje" känner sig hedrad inför uppdraget:

- Det känns fantastiskt roligt och spännande att ha fått ansvaret att vara med och leda det viktiga arbetet, säger Wiechel.

Läs mer: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-03-27-andersson-och-baudin-presenterar-ny-riktning-for-sverige Länk till annan webbplats.