• / Ett starkare Sverige tillsammans

Nu bygger vi ett tryggare och starkare Sverige tillsammans.

Coronapandemin har slagit hårt mot Sverige. Människor har blivit sjuka eller dött och många har blivit av med jobbet. Samtidigt har krisen tagit fram det bästa ur det svenska samhället, och ur svenska folket.

Krisen har visat hur vi alla har ett ansvar gentemot varandra. Många har också räckt en hjälpande hand till den som behövt det eller slitit dag och natt för att bekämpa smittan.

Vi socialdemokrater vet att med en kris kommer också möjligheter. Då är det vår uppgift att se till att alla människor har förmåga att ta vara på de nya möjligheterna. Därför vill vi bygga samhället starkare och mer jämlikt för framtiden, och vi vill göra det på samma sätt som vi har tagit oss an krisen: tillsammans. Vi har en historisk möjlighet att både få hjulen att rulla samtidigt som vi löser de samhällsproblem som coronakrisen gjort tydliga.

Socialdemokraterna vill därför:

Järnvägsspår
Pensionärer
Sjukvård
Polis

Det här borde vara självklarheter. Det finns dock partier i Sveriges riksdag som tycker att nedskärningar i välfärden och i socialförsäkringarna ska betala åtgärdspaketen. Som hellre vill genomföra stora skattesänkningar för de redan välbeställda än att se till att satsningar kommer alla till del.

Vi socialdemokrater vet att vår politik fungerar, det visar Sveriges historia. Sverige behöver återigen offensiva satsningar som lyfter hela svenska folket. Vi ska inte tillbaka till hur allt var förut. Vi ska bygga något bättre.

Inledande åtgärder för Coronapandemin

Sveriges strategi när vi gick in i krisen var främst att rädda liv, skydda riskgrupper och stoppa smittspridning genom att satsa på sjukvården och välfärden. Även så många jobb skulle räddas som möjligt, och skyddet för de som ändå blev av med jobbet stärktes. Läs mer om alla åtgärderna och Sveriges strategi här.

Pandemin är inte över! Fortsätt hålla avstånd, tvätta händerna och jobba hemma om du kan. Följ myndigheternas råd.

Myndigheternas råd

För att minska smittspridningen av viruset är det viktigt att du som enskild medborgare lyssnar noga på myndigheternas råd. Det innefattar bland annat:

• Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel. Undvik att resa i rusningstrafik.
  • Undvik att besöka äldre släktingar. Personer över 70 år är den främsta riskgruppen för att bli allvarligt sjuka i covid-19.
  • Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
  • Res bara om det är nödvändigt.

Läs mer om hur du eller din verksamhet kan bidra till minskad smittspridningen, på folkhalsomyndigheten.se Länk till annan webbplats.

krisinformation.se, Länk till annan webbplats. folkhalsomyndigheten.se Länk till annan webbplats. och socialstyrelsen.se Länk till annan webbplats. hittar du mer information om de berörda myndigheternas arbete med viruset.

Du kan även hålla dig uppdaterad på regeringen.se Länk till annan webbplats.

Klicka här för information om coronaviruset på olika språk. Länk till annan webbplats.

Ingen information tillgänglig