Lediga jobb

Sök praktik hos Socialdemokraterna i Europaparlamentet i Bryssel för hösten 2022

Är du redo att få inblick i och bidra till Socialdemokraternas arbete i Europaparlamentet? Då är du välkommen att skicka in din ansökan för praktik hos oss i höst!

Som praktikant hos den svenska socialdemokratiska delegationen får du tillfället att lära dig mer om en av EU:s viktigaste institutioner – Europaparlamentet. Under din praktik får du möjlighet att bidra till Socialdemokraternas arbete i Europaparlamentet genom att följa kansliets arbete, delta vid ärendeberedning för utskottsmöten och omröstningar, ta fram talepunkter för våra ledamöter samt bistå i kansliets löpande arbete.

Praktiktjänsterna hos oss är ett ypperligt tillfälle att lära sig mer om socialdemokratin, politik och lagstiftning på EU-nivå.

Vem är du?

Vi söker dig som är samhällsintresserad, intresserad av EU och politik. Det är önskvärt om du har en särskild fråga eller ett område som du är intresserad av eller har förkunskaper om som du under praktiken kan arbeta självständigt med på EU-nivå. Således är det möjligt att förena uppsatsskrivande med praktik hos oss. Vi förutsätter att du delar Socialdemokraternas värderingar och ser gärna att du är engagerad i partiet.

Information om höstens praktik

Praktiken pågår i 5 månader, från mitten av september 2022 till mitten av februari 2023. Som praktikant får du en ersättning på 1350 euro och det är även möjligt att söka Erasmus-stipendium för praktik via ditt universitet. Vi kräver dock inte att man är inskriven på ett universitetsprogram för att söka denna praktik. Arbetsort är Bryssel och den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet, Soc&Dem, betalar tur- och returresa till Bryssel.

Ansökningar

Skicka din ansökan senast den 6 maj till josefine.karlsson@ep.europa.eu