Ilan de Basso

Om mig

Ilan De Basso (S) är uppvuxen i Stockholm och Örebro. Han flyttade till Jönköping i slutet av 90-talet och har bland annat arbetat som utredare, samt på Rädda Barnen och Arbetsförmedlingen. Sedan 2010 är han kommunalråd i Jönköpings kommun där han bland annat ansvarar för utbildning, arbetsmarknad och omsorgsfrågor. Han är ordförande i Koncernstyrelsen Rådhus AB och är ledamot i SKR:s Kultur och Fritidsberedning. Sedan 2013 är han ledamot i Socialdemokraternas partistyrelse.

Ilan De Basso (S) tillträder som Europaparlamentariker efter att Johan Danielsson (S) lämnade parlamentet den 30 november. Ilan kommer att officiellt väljas in i mitten av december.

Politik & vision

– Jag känner mig otroligt glad och förväntansfull på uppdraget som Europaparlamentariker. Jag är övertygad om att EU, där nyliberalism, högerextremism och konservatism vuxit sig stark, behöver en stark socialdemokrati som fokuserar på hur vi tillsammans kan bygga ett jämlikt Europa som socialt och ekonomiskt håller ihop, säger Ilan De Basso (S).

Ilan är nummer sex på Socialdemokraternas lista till Europaparlamentet och där med första ersättare. Under valrörelsen 2019 kampanjade han under parollen för demokrati och jämlikhet, mot klyftor och extremism, ett budskap han kommer att ta med sig in i sin nya roll.

– Jag kommer att jobba med frågor som är viktiga för oss socialdemokrater och för vanligt folk. Det handlar om fler, trygga jobb, en rättvis klimatomställning och att värna vår demokrati. Det är frågor vi alla socialdemokrater arbetar för, avslutar Ilan De Basso (S).

ILAN DE BASSO

E-post: ilan.debasso@ep.europa.eu
Postadress: Europaparlamentet, ASP 12G 209 Bryssel / Belgien
Besöksadress: Europaparlamentet, Rue Wiertz 60, Bryssel

KANSLI

• Tove Dahlberg, politiskt sakkunnig
    Ansvarar för utskotten EMPL, CONT och FISC.
    E-post: tove.dahlberg@ep.europa.eu
  • Max Hallstan, politiskt sakkunnig
    Ansvarar för utskotten BUDG, ECON och INTA.
    E-post: max.hallstan@ep.europa.eu

PRESS