Seminarium: Klimatkrisens möjligheter och utmaningar

Hannah Nelson

Hanna Nelson, Policy chef Oxfam Sverige

Hanna Nelson före detta Pitebo numera policychef på Oxfam Sverige Länk till annan webbplats. och rådgivare på Tankesmedjan Global Utmaning Länk till annan webbplats. föreläser om klimatkrisens alltmer kännbara konsekvenser men också om det hopp och de möjligheter som finns till att agera. Ja, kanske bjuder hon på tips om vad Piteå kan göra för att bli ledande i att lösa klimatkrisen och kanske vinna nästa hållbarhetspris.

Föreläsningen följs av ett panelsamtal med Piteås kommunalråd Patric Lundström (S) och Kata Nilsson (S). Efter samtalet finns det möjlighet för deltagare att ställa frågor och lämna förslag

Vi befinner oss i en klimatkris. Klimatförändringarna berör inte bara framtida generationer utan påverkar oss alla redan nu. Samtidigt Regeringens klimatpolitik nyligen underkänt i det Klimatpolitiska rådets årliga granskning. Länk till annan webbplats. Det kan kännas hopplöst ibland, men samtidigt växer också engagemanget och handlingskraften, inte minst i Norrbotten. Kommuner har en nyckelroll för att Sveriges klimatomställning ska lyckas och flera insatser görs för att minska klimatpåverkan, men inte tillräckligt. Vilka möjligheter och vilket ansvar har en kommun som Piteå?

Industriomställningen i Norrbotten och Västerbotten lyfts ofta fram som ett exempel på klimatomställningens mognad och momentum, och som något som påverkar hela samhällsutvecklingen. Företag, organisationer, forskare och inte minst unga människor sluter upp både med förslag och innovationer och med krav på att politiken ska agera. Hur ser Piteås klimatpolitik ut idag och vilka krav och önskemål har medborgarna?

Vi bjuder på fika och det är fri entré.

Gilla och dela gärna arrangemanget på sociala medier, läs mer här: https://fb.me/e/1bYmQpqXS Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Välkommen!