Äntligen turtrafik på Hjälmaren!

Bild på aktern på en båt, svallande vågor i bakgrunden och i förgrunden ses svenska flagga. På bilden står det nu utvecklar vi Hjälmaren. I övre högra hörnet ligger loggan Starkare tillsammans och Socialdemokraternas ros.

En stor satsning för att tillgängliggöra Hjälmaren för fler är nu här, under sommaren kommer det att anordnas turtrafik på Hjälmaren med besök på Vinön, Katrinelund och Björkön.

– Äntligen möjliggör vi för fler örebroare att ta del av fantastiska Hjälmaren! Jag ser fram emot att i sommar kunna hoppa på en turbåt från Naturens hus med flera stopp på besöksmål i Hjälmaren. Hjälmaren har stor potential både när det gäller upplevelser för rekreation, friluftsliv och turism och vi hoppas att turtrafiken bidrar till bättre förutsättningar för näringslivets och lokalsamhällets utveckling. Hoppas många nu tar chansen när denna möjlighet kommer att erbjudas i sommar, säger Ullis Sandberg (S), ordförande i Programnämnd Samhällsbyggnad.

Ambitionen är att turtrafiken ska bli en permanent verksamhet för att tillgängliggöra Hjälmaren både för örebroare och för besökare. Årets turtrafik är en satsning för att undersöka förutsättningar för framtiden. Under förra året kördes några turer till Björkön och intresset var stort. Det ledde till att vi vill skapa en permanent lösning som öppnar upp möjligheter för att flera ska få ta del av sjön och hitta smultronställen runt om i kommunen. Det är viktigt att människor får ta del av vår vackra miljö.

Turerna planeras till Vinön med fina badstränder och Björkön, som är Örebros senaste naturreservat med vackra natur- och kulturmiljöer. Det planeras även ett stopp i Katrinelund. Turerna planeras att gå från Naturens hus med start från maj och mer information om turtabeller och biljettpriser publiceras på Örebro kommuns hemsida under våren.

Örebro med dess tillgänglighet till sjön gör staden till en sjöstad. Båtturerna bidrar till att göra Örebro till en attraktiv stad både för civilsamhället och framför allt för turistnäringen. Båtturerna går från Naturens hus mot Katrinelund, Vinön och Björkön. Båtturerna är en fantastisk möjlighet för barnfamiljer, seniorer och alla andra att på ett smidigt sätt uppleva Hjälmarens natur- och kulturmiljöer.