Sebastian Hörlin – ny distriktsordförande för Socialdemokraterna

Sebastian Hörlin, distriktsordförande, Socialdemokraterna Jönköpings län.

I samband med distriktskongressen i Vaggeryd den 1 april valde Socialdemokraterna i Jönköpings län Sebastian Hörlin från Eksjö till ny distriktsordförande.

– Jag är väldigt stolt och tacksam för förtroendet, säger Sebastian Hörlin.

Lördagen den 1 april höll Socialdemokraterna i Jönköpings län sin distriktsårskonferens i Vaggeryds Folkets hus. Under dagen fattade ett drygt 80-tal ombud bland annat beslut om att utse Sebastian Hörlin till ny distriktsordförande.

– Jag är väldigt stolt och tacksam för förtroendet. Med min bakgrund inom idrottsrörelsen jämför jag uppdraget som ordförande med att vara lagkapten inom idrotten, vilket jag nu fått möjlighet att vara i vårt partidistrikt. Men den viktigaste delen i denna jämförelse är att lagkaptenen inte vinner några matcher, utan att det är tillsammans som laget – och partiet – når nya framgångar, säger Sebastian Hörlin.

"Vi har många frågor att arbeta med framöver"

Sebastian Hörlin är i dag kommunalråd i Eksjö kommun och har bred erfarenhet av folkrörelsearbete och föreningsliv. Utöver engagemanget i Socialdemokraterna är han aktiv inom handbollen med uppdrag nationellt och regionalt.

–Jag ser fram emot att, tillsammans med partivänner i länet, fortsätta utveckla och förvalta det arbete som partidistriktet bedriver. Vi har många frågor vi ska arbeta med framöver, men ett särskilt fokus den närmaste tiden kommer vara på vår studieverksamhet och att värva nya medlemmar samt vårda dem vi redan har. Det är så vi bygger en organisation som vinner val även i framtiden, säger Sebastian Hörlin.

Gästades av Lena Hallengren

Sebastian Hörlin efterträder Carina Ödebrink, som i och med kongressen, lämnade uppdraget som distriktsordförande för Socialdemokraterna i Jönköpings län efter tio år.

Utöver att välja ny ordförande fattade ombuden också beslut om budget och verksamhetsplan samt behandlade 20 motioner. Vidare gästades kongressen av Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Lena Hallengren som talade om det ekonomiska läget i Sverige och att regeringen behöver göra mer för att stötta vanligt folk.