Haraldsson kräver svar av biträdande arbetsmarknadsministern

Johanna Haraldsson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Jönköpings län.

Johanna Haraldsson, riksdagsledamot från Vetlanda, kräver svar från regeringen.

Under årets första nio månader har 35 byggarbetsplatser i Jönköpings län fått anmärkningar när det gäller säkerhetsarbete. Nu kräver riksdagsledamoten Johanna Haraldsson svar från biträdande arbetsmarknadsministern kring vad regeringen tänker göra för att komma till rätta med bristerna i arbetsmiljön i byggbranschen.

Arbetsmiljöverket genomförde under årets första nio månader 62 kontroller på byggarbetsplatser i Jönköpings län. Av dessa fick 35 arbetsplatser någon form av anmärkning när det gäller säkerhetsarbetet. Det handlar bland annat om brister när det gäller förebyggande och systematiskt arbete med riskanalyser, men även saknad fallutrustning. Detta rapporterade SVT Jönköping Länk till annan webbplats. om den 1 november.

"Mycket allvarligt"

– Det är alltså mer än varannan kontrollerad byggarbetsplats i Jönköpings län som visar upp säkerhetsproblem. Jag anser att detta är mycket allvarligt. Samtidigt är det ingen nyhet att arbetsmiljön många gånger brister i byggbranschen. Varje år dör flera arbetare på byggarbetsplatser runt om landet, säger Johanna Haraldsson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Jönköpings län.

Med anledning av detta kräver riksdagsledamoten, genom en skriftlig fråga Länk till annan webbplats., svar från biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg om vad den nya regeringen kommer att ta för initiativ för att komma till rätta med arbetsmiljöbristerna i byggbranschen.

"Helt valt att utelämna arbetsmiljöarbete"

– I Slottsavtalet har de fyra samarbetspartierna helt valt att utelämna frågor om arbetsmiljöarbete. Det är därför viktigt att den biträdande arbetsmarknadsministern redogör för hur regeringen tänker komma till rätta med problematiken, säger Haraldsson.

Skriftliga frågor är ett av riksdagens verktyg för att kunna granska regeringen.

Riksdagen