Vår politik

Vi socialdemokrater vill se ett starkare samhälle och ta tag i de samhällsproblem som försvagar vårt land. Vi vill vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Skapa nya jobb genom att driva på klimatomställningen. Ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden. För vårt Sverige och Jämtland kan bättre.

Trygga byar och kvarter

Alla unga i vårt län ska gå i bra skolor och ha en meningsfull fritid. Alla unga ska få se sina föräldrar gå till jobbet på morgonen. Alla ska få möjlighet till ett eget första jobb och bostad. Det är så vi ser till att våra kvarter och våra byar fortsätter vara trygga.
Samhället ska effektivt gripa in när unga mår dåligt och riskerar att dras in i kriminalitet. Vi Socialdemokrater vill skärpa straffen, bygga ut rättsväsendet och ge polisen de resurser som krävs för att bekämpa brott.

Fler gröna jobb

Klimatkrisen löses inte genom att skuldbelägga människor som är beroende av bilen. Sverige behöver bryta vårt beroende av skurkstater och fler satsningar behövs för att sänka våra utsläpp.

Även vårt län ska delta i den gröna industriella revolution som sker i norra Sverige med tusentals nya jobb. Det kräver ett kraftfullt politiskt ledarskap. För att lyckas locka stora etableringar krävs bra infrastruktur, kollektivtrafik och att de utbildningar som behövs finns i länet.

Ordning och reda i välfärden

Det ska vara ordning och reda i länets skolor, sjukvård och äldreomsorg. Våra skattepengar ska användas till välfärden, inte plockas ut i vinst. Vård ska ges efter behov – inte efter storlek på plånbok. Skolan ska prioritera kunskap – inte ägarnas vinster.

Utan välfärdens personal stannar Sverige. För att välfärden ska fungera behöver den mer resurser. Vi Socialdemokrater vill att välfärdens medarbetare ska ha schyssta villkor och fler kollegor – så att vårdköerna kan kortas och så att eleverna lär sig mer.

Det politiska programmet utgör basen för våra ställningstaganden i länets kommuner och i vår region. Det kan du ta del av HÄR. Du kan också läsa om vår politik på riksnivå Länk till annan webbplats..