Nya regionrådet: Prio ett blir att korta köer

Idag tillträdde det nya socialdemokratiskt ledda styret i regionen. Nytt regionråd från Göteborg blir My Alnebratt som nu alltså tar plats i regionens ledning och kommer vara med och styra över Västra Götalands sjukvård och kollektivtrafik de kommande åren. Hon ser med tillförsikt på uppgiften: ”Det är hedrande att få möjligheten att arbeta med sjukvården som regionråd. Prio ett blir att se till att verksamheterna får de resurser de behöver för att köerna ska kunna kortas. Vi går nu in i tuffa ekonomiska tider med hög inflation och stor osäkerhet. Det kommer att krävas prioriteringar. Sjukvårdens ekonomi hänger också på att den högerkonservativa regeringen nationellt fortsätter på den tidigare regeringens spår och ger regionerna stora tillskott.”

Regionen kommer att styras av ett minoritetsstyre bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Regionstyrelsens ordförande blir socialdemokraten Helén Eliasson från Borås: ”Jag är tacksam men ödmjuk inför det stora förtroendet och ska förvalta det på bästa möjliga sätt med högsta prioritet; invånarnas bästa. Det är ett starkt lag jag får förtroendet att leda, och vi är redo att lösa de utmaningar vi har framför oss tillsammans. Nu ligger vårt fokus att se till att invånarna ska få vård i tid, att arbetsmiljön förbättras för personalen så att förtroendet för VGR som arbetsgivare ökar och att kollektivtrafiken byggs ut som en del i att nå klimatmålen.”

Övriga socialdemokratiska regionråd är Alex Bergström från Falköping och Bijan Zainali från Trollhättan. Ersättare i regionstyrelsen blir även göteborgaren Per Tenggren tillsammans med Janette Olsson från Stenungssund, Jim Aleberg från Ale, Louise Åsenfors från Uddevalla och Anna-Karin Skatt från Tidaholm.