Våra vallöften för att bryta segregationen

Vi socialdemokrater ska vända på varje sten för att bryta segregationen i Göteborg. Därför släpper vi idag två vallöften som handlar om att bygga bort segregationen och rädda hyresrätterna.

Göteborg är en fantastisk, men tudelad stad. Segregationen förstör sammanhållningen mellan människor, göder gängkriminaliteten och upprätthåller förtryckande hedersstrukturer.

Att bryta segregationen kommer ta tid och det kommer att vara svårt. Men vi socialdemokrater kommer inte blunda för problemen eller stå handfallna. Vi ska vända på varje sten för att bryta segregationen. Det är dags att göra vad som krävs.

Idag skriver Jonas Attenius, gruppledare i kommunstyrelsen, en debattartikel i GP om vad vi vill göra för att bryta segregationen. Det är två konkreta löften till väljarna:

• Vi ska bygga bort segregationen
  • Vi ska rädda hyresrätterna och stoppa ombildningarna

I vårt Göteborg ska vi inte ha några utsatta förorter med ungdomar som inte klarar skolan, föräldrar som inte lärt sig svenska och kvinnor som aldrig jobbat. Föräldrar ska veta att samhället kommer att gripa in om deras barn riskerar att dras in i kriminalitet.

Vi går till val på klassisk socialdemokratisk politik för att bygga ihop Göteborg. För vi vet att vårt Göteborg kan bättre.

Du kan läsa debattartikeln här Länk till annan webbplats..

Detaljer om vallöftena

• Bygg ihop Göteborg med blandning: Bygga mer blandat, t.ex. småhus- och radhusområden i Angered och fler hyresrätter i hela staden. Vi vill också bygga vackrare i förorter, så som trädgårdsstad i Biskopsgården och kvartersstad i Hjällbo. Slutligen vill vi bygga ihop staden med stråk, t.ex. mellan Kortedala och Centrum, där butiker, föreningar och kontor ges plats i markplan för att skapa mer levande gator
  • Upprustning av förorten: Rusta upp torg och byggnader i våra förorter för att tillföra lokaler i bottenplan som möjliggör mer levande stadsdelar.
  • Stoppa ombildningarna: Vi vill sätta stopp för högerpartiernas ombildningar och utförsäljningar av kommunala hyresrätter.
  • Exportera Gårdstensmodellen: Genom mer boendeinflytande, trygghetssatsningar och nära samverkan mellan bostadsbolaget och hyresgäster, polis samt förenings- och näringsliv har Gårdsten utvecklats positivt under lång tid. Vi vill exportera modellen till både Biskopsgården och Tynnered.